woensdag 28 april 2010

"De ongenode gast"

Hieronder een stuk (klein beetje aangepast) geschreven door Tefke Dannijs (moeder van Olivier, geboren 6 mei 2009 ook met Downsyndroom) op 3 april 2010. We hebben gevraagd of we dit op Ami’s site mochten zetten, het geeft namelijk goed weer hoe wij nu, 15 maanden na zijn geboorte terugkijken op de afgelopen periode.

“Down, laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. We kennen elkaar nu bijna een jaar en ik heb gemengde gevoelens over je.

De eerste kennismaking was op de uitslaapkamer. ... een grote, grijze man kwam me een foto van mijn kleine prinsje laten zien en daar was je. Niemand had je uitgenodigd, niemand heeft je gevraagd of je je in ons leven wilde mengen. Een ongenode gast zoals je ze niet vaak ziet. Opgedrongen door moeder natuur. (...) Het is zo.

De grote, grijze man bleek de kinderarts. Een man van veel woorden. Woorden over jou Down, wat wel en wat niet belangrijk was voor dat moment. Voor mij was niets belangrijk, behalve mijn kleine vriendje. Ik wilde naar hem toe, maar de woorden over jou hield ons tegen.

Ik neem je veel kwalijk Down, heel veel. Wat ik je het meeste verwijt is dat ik tot op de dag van vandaag worstel met jou. Voor een ongenode gast neem je een te prominente plek in mijn leven in en dat maakt me boos en verdrietig. Je maakt mij vriendje ziek, Down en daarom haat ik je oprecht. Ik haat je nog meer omdat je van de alledaagse dingen die voor een ander kind zo normaal zijn, voor mijn vriendje een enorme uitdaging maakt.

Jij geeft mensen een vrijbrief om dingen over mijn vriendje te zeggen die ik in mijn ergste dromen niet had kunnen dromen. Waardeoordelen, door de man op de hoek, door familie. Dat heeft veel kapot gemaakt Down. Kapot, onherstelbaar, stuk.

Maar jij maakt mijn prinsje wie hij is Down. Jij zit verweven in mijn grote liefde en jullie zijn onlosmakelijk verbonden, zoals ik dat ook ben met hem. Ik zal je moeten accepteren, ik wil je accepteren. Het kost tijd. Gun me die tijd Down en neem alsjeblieft wat afstand, zodat ik daar aan kan werken.

Vergeet een ding niet: mijn kleine prinsje is mijn grote liefde, ook met jou in de buurt Down, ook met jou in de buurt.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten